Hatalmas közhely, hogy a legnagyobb szörnyetegek az emberek, de ettől még igaz, ahogy erre Nathan Ballingrud is ráérzett 2013-ban. Ekkor jelent ugyanis meg a szerző North American Lake Monsters című novelláskötete, mely egy pillanat alatt az ujja köré csavarta a kritikusokat, begyűjtötte a horror kimagasló alkotásainak járó Shirley Jackson-díjat, és a hasonló témában mozgó Bram Stoker-díjról is csak egy kicsivel maradt le. Az Agave kiadónak hála pedig nemrég hazánkba is eljutott a kötet Szörnyvidék címen, a kérdés már csak az, hogy Európában mennyire kell tartani Észak-Amerika tavi rémségeitől.
Azonban a témájukban és hátterükben jelentősen elütő
novelláknak így is van egy meghatározó közös vonásuk: a legtöbb írásban csak
elvétve találunk szörnyeket, vagy ha vannak is, korántsem helyeződik rájuk
akkora hangsúly, mint azt a cím alapján elvárná az ember. Különféle rémségek
persze így is akadnak a novellákban a klasszikus vámpíroktól és vérfarkasoktól
kezdve egészen Lovecraft kimondhatatlan és leírhatatlan borzalmaiig, azonban a
legtöbb esetben csak amolyan mellékszerep jut nekik, és a hangsúly inkább azon
van, hogy az egyszerű, hétköznapi emberek életét hogyan változtatja meg, amikor
találkoznak velük.
Ez viszont egyáltalán nem baj, sőt, szerintem a történetek ennek
a megoldásnak hála pont, hogy nagyobbat ütnek. Hiszen sok esetben nem azt
nézzük, ahogy a szereplők menekülnek a random csápos cuccok elől, hanem azt,
ahogy egyre mélyebbre és mélyebbre csúsznak saját sötét gondolataikban, útközben
elpusztítva mindent és mindenkit, aki csak egy kicsit is közel áll hozzájuk, ez pedig azért
egy elképesztően erős koncepció tud lenni. Már ha épp működik.
Vannak benne nagyon erős írások, amik hangulatukkal két
pillanat alatt agyonnyomják az embert, és amiknek a végén azért csak meg kell
állni pár pillanatra, hogy basszus, ez kemény volt, meg vannak olyanok is,
amiknél félpercenként lapozunk előre türelmetlenül, hogy mikor lesz már vége
ennek a szarnak. Csak hogy pár személyes példát is hozzak, az előbbi kategóriát a szememben
a Vad Hold vagy épp A jó férj képviselte, amik témájukkal, megvalósításukkal és
helyenként kifejezetten beteg ötleteikkel valósággal letépték az arcomat, míg a másik
végletet az Ahová visz az utad vagy a címadó Észak-Amerika tavi szörnyei
jelentették, amik egyszerűen nagyon semmilyennek érződtek, bár azért az előbbi végén van egy egész pofás csavar.
Ez amúgy szinte az egész kötetről elmondható. A novellák
hossza átlagosan olyan húsz és negyven oldal között mozog, így a legtöbb írás
pörög, mint a fene, egyben pedig az is jellemző rájuk, hogy a szerző
meglehetősen gyorsan zárja le őket (kivéve az Észak-Amerika tavi szörnyeit, ami
pont tizennyolc oldallal tart tovább a kelleténél). De egyrészt ezek a hirtelen
befejezések egész jól állnak a történeteknek, másrészt szerintem a Vad Szív
vagy épp az SS közel sem ütne akkorát, ha pontosan tudnánk, mi lett végül a
sztori vége.
Épp ezért végeredményben a Szörnyvidék egyáltalán nem rossz gyűjtemény, sőt, bitang erős hangulatával és beteg ötleteivel helyenként ki is tud osztani egy-egy erősebb gyomrost az olvasójának (ez a horror zsánerében szerintem pozitívum), de a színvonala valami kegyetlenül hullámzik, és ez megakadályozza abban, hogy olyan igazán letaglózó olvasmány legyen, amit bármikor örömmel vesz le az ember a polcról. Ha valaki szereti a horrort, és nem bánja, ha a címmel ellentétben inkább az átlagos halandókon van a hangsúly, nem pedig mindenféle agyaras meg csápos rémségen, szerintem nyugodtan vágjon bele, nem fog csalódni, csak azért arra nem árt felkészülni, hogy a novellák között akad olyan is, ami ötletei helyett inkább a minőségével riogat, és sajnos elég hatékonyan.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése